Sommaren 2021 bjöd Gävle kommun in PAJU till ett parallellt uppdrag att gestalta gaturummet mellan magasinsbyggnaderna i Magasinsområdet, det historiska hamnområdet i Gävle. Uppdraget utfördes som ett samarbete med IK Stockholm och vårt förslag valdes ut för vidareutveckling.
Plats: Gävle Magasinsområdet
Kund: Gävle Kommun
Status: Parallellt uppdrag med vidareutveckling 2021-2022
Fastighetsgränserna i Magasinsområdet ligger generellt i liv med magasinens fasader. Då flertalet av Magasinen har entréer som är upphöjda från gatunivån innebär det att trappor och ramper i flera fall behöver byggas utanför fastighetsgränsen på kommunens mark.
För att organisera det offentliga rummet i Magasinsområdet och ge möjligheter till liv och blandade verksamheter tog vi fram ett förslag där gatorna utformas enligt principen att en tre till fem meter bred yta utmed magasinens långsidor tillåts rymma tillägg som kan hantera entréförhållande, tillgänglighet och olika verksamheters behov. Det kan vara tillägg i form av trappor, ramper, skärmtak, lastbryggor och uteserveringar. Hela markytan mellan magasinens fasader har samma höjdnivå på samma sätt som längre tillbaka i tiden då området var ett arbetsområde för transporter och lagring till magasinen. Ytan för tillägg definieras av en stensatt gångyta på vardera sida och däremellan en köryta för gåfartstrafik som möjliggör angöring och leveranser till magasinen. Zonen för tillägg innebär stor flexibilitet för fastighetsägarna under organiserade former.
Vi städar Magasinsgatorna ordentligt, men varsamt och tar fram platsens kvaliteter. Genom att anvisa möblerings- och funktionszoner med plats för serveringar, cyklar och andra stadsfunktioner med principer för utformning av trappor, ramper och lastkajer möjliggörs varierande användning av gaturummet på ett ordnat sätt. Linjära stråk ordnas som följer gatans ursprungliga idé.
Vi återskapar kajskivan från lastkajen ända in till Magasinsplan och Magasinsgatorna, enhetligt och självklart. Där man går och står anläggs en tillgänglig stenbeläggning med lokala material. Under lastbryggor och extensiva ytor används grus och stenmjöl, vilket ger en bra resurshantering och ekonomi, samtidigt som vi får en god genomsläpplighet och dagvattenhantering. Beläggningarna är lätta att förändra, förbättra, byta, bygga till över tid samt vid ändrade verksamheter. En hållbar yta, där bland annat asfaltsytor fasas ut då området omformas.
Magasinsplan görs om till ett mindre parktorg med ett samlat lövtak. Tredje Magasinsgatan accentueras som ett rumsligt stråk som blir en mötesplats med flexibel användning. Här finns plats för marknader, barnlek, mattorg/foodtrucks, tillfälliga scener och serveringar. Men här finns också en plats för den som vill sitta på en bänk i solen eller under gråalarnas skugga. En godsvagn som kan förflyttas (under säkra ordnade former) kommer finnas i Magasinen. Den kan användas för olika ändamål av fastighetsägarna för kafé, afterwork eller kundmöten. Förr stod godstågen parkerade längst magasinen i stråken där vi nu har plats för uteserveringar mm. Godsvagnen kopplar både historia, nutid och framtid.
Vi utnyttjar det vattennära läget vid Gavleån och skapar en tydlig kajpromenad längs Norra Skeppsbron. Här är ett bra solläge och platser för paviljonger, pontoner och serveringar ger goda förutsättningar för ett identitetsskapande stråk. Här återskapas kajkänslan längs Norra Skeppsbron med enhetlig beläggning utan nivåskillnader från första magasinsraden fram till vattnet och trädraden som en gång fanns längs kajen återplanteras. På sikt kan delar av kajplan bli helt bilfria in mot centrala staden.